„Laboratoria Przyszłości” – sprawozdanie z realizacji programu


2024-02-04

Od września 2023r. kontynuowaliśmy w naszej szkole program „Laboratoria Przyszłości”. To inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, której  misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

W ciągu pierwszego półrocza nauczyciele uczestniczyli w kolejnym szkoleniu, które pozwoliło podnieść ich kompetencje  w zakresie programowania robotów edukacyjnych. Do stycznia 2024r. przeprowadzono w naszej szkole łącznie 112 godzin zajęć, podczas których wykorzystano sprzęt zakupiony w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Wykorzystywany jest on w zasadzie na wszystkich przedmiotach, zajęciach świetlicowych, zajęciach rozwijających oraz zajęciach specjalistycznych.

Uczniowie młodszych klas przygodę z  „Laboratorium Przyszłości” rozpoczęli od prostych zabaw w kodowanie. Dzięki nim uczyli się  logicznego myślenia, obserwacji i dedukcji. W kolejnych zabawach poznali pojęcia związane z programowaniem i pogłębiali  kompetencje w tym obszarze. Podczas takich aktywności uczyli się współpracy, planowania, analizowania i samodzielnego tworzenia różnych kodów.

W październiku i listopadzie dzieci z  klasy I i II  uczestniczyły w zajęciach zorganizowanych w Mediatece Gminnej Biblioteki Publicznej w Kętach dotyczących programowania ozobotów. Te zajęcia pobudziły ciekawość naszych podopiecznych.

Kolejnym krokiem były lekcje, na których dzieci nauczyły się programować robota Photon. Najpierw poprzez zadania stawiane Photonowi określały jego ruch, wydawanie dźwięku czy zmianę czułek na wyznaczony kolor. Następnym krokiem było wykonywanie różnych zadań z wykorzystaniem robota. Uczniowie klasy II mieli zaplanować trasę robota, aby przejechał obok zwierząt, zatrzymał się i przy każdym z nich  wydał charakterystyczny dla tych zwierząt dźwięk. Następnie należało rozpoznać, do jakiej grupy  należą poszczególne zwierzęta i wymienić kilka charakterystycznych cech ssaków, ryb, ptaków i gadów.

W starszych klasach  uczniowie pogłębiali swoje umiejętności w zakresie programowania. Na lekcji języka polskiego robot Photon towarzyszył im podczas utrwalenia wiadomości o częściach mowy, a na lekcjach języka angielskiego i niemieckiego do utrwalania słownictwa.

Zarówno wśród młodszych, jak i starszych uczniów robot już od pierwszego kontaktu budzi pozytywne emocje, ponieważ kojarzy się dzieciom z zabawą i przygodą i pozwala skupić uwagę.

W ramach programu zakupiono również klocki LEGO Education SPIKE Prime i Essential. Wykorzystywane były one między innymi na lekcjach informatyki. Dzieci uczyły  się programowania w programie Scratch, który polega na  budowaniu programów (skryptów) ze specjalnych bloków, które swoim kształtem przypominają puzzle. W tym programie uczniowie tworzyli interaktywne historyjki, animacje i  gry.

Pisaki 3D wykorzystywane są najczęściej  na zajęciach świetlicowych, ale także na zajęciach specjalistycznych, ponieważ praca z długopisami 3D wspomaga aktywność motoryczną, odgrywa ogromną rolę w ćwiczeniu sprawności ręki, rozwija umiejętność chwytu pisarskiego, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców, a także koordynacji tych czynności przy pomocy wzroku. Robot Photon i pisaki 3D zostały wykorzystane między innymi  na zajęciach z pedagogiem pt.  „Sensoryczny Karnawał” – do rozwijania percepcji wzrokowej, słuchowej, dotykowej, powiązanej z zabawami stymulującymi ogólny rozwój dziecka.

Sprzęt zakupiony  w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” pozwala na uatrakcyjnienie zajęć. Dzięki temu uczniowie chętnie angażują się w pracę na lekcji. Analityczne i kreatywne myślenie, współpraca w grupie to umiejętności niezbędne w dzisiejszych czasach.