Podsumowanie zajęć w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”
W I półroczu nasza szkoła aktywnie uczestniczyła w realizacji programu „Laboratoria Przyszłości”. Dzięki sprzętowi zakupionemu w ramach tego projektu wspieramy innowacyjne metody nauczania, rozwijamy kompetencje przyszłości u uczniów.
Na zajęciach najczęściej wykorzystywano pisaki 3D, robota photon, klocki LEGO®Education SPIKE™Essential oraz mikrofon kierunkowy i aparat fotograficzny.
Długopisy 3D były najczęściej wykorzystywane na zajęciach świetlicowych i lekcjach techniki. Przygodę z długopisem uczniowie zaczynają od prostych konstrukcji, aby na kolejnych zajęciach stworzyć bardziej skomplikowane elementy. Uczniowie klasy IV wykorzystali długopisy podczas lekcji techniki do stworzenia ozdób świątecznych.
Uczniowie klasy VI na zajęciach informatyki pracowali z zestawami klocków LEGO®Education SPIKE™Essential. Realizowali indywidualne zadania, a także uczyli się pracować w grupie. Efektem ich pracy były różnego rodzaju konstrukcje, które zbudowali z klocków.
Photon to wszechstronne narzędzie, które wprowadza uczniów w świat technologii i programowania, jednocześnie uatrakcyjniając zajęcia z różnych przedmiotów oraz zajęć dydaktyczno- wyrównawczych i rozwijających zainteresowania. Praca z robotem rozpoczyna się od zapoznania uczniów z jego funkcjami oraz aplikacjami służącymi do jego programowania. Później dzieci poznają podstawowe komendy, aby przejść do tworzenia prostych algorytmów sterujących ruchem robota po wyznaczonej trasie. Kolejnym krokiem jest zaprogramowanie robota do bardziej złożonych zadań. Robot był wykorzystywany między innymi do powtórzenia wiadomości o częściach mowy na zajęciach dydaktyczno- wyrównawczych z języka polskiego w klasie V i VI, do utrwalania słówek z języka obcego, a na zajęciach z wychowawcą w klasie Va do nauki rozpoznawania emocji, budowania empatii oraz pracy nad umiejętnościami komunikacyjnymi. Wykorzystano go również podczas realizacji programu Kubusiowi Przyjaciele Natury w klasie II i III. To jeden z największych ogólnopolskich programów edukacyjnych dla szkół podstawowych poświęcony tematyce ekologicznej. W realizacji tych zagadnień pomocne były piosenki, prezentacje multimedialne, audiobooki i karty pracy, które w atrakcyjny sposób przybliżyły dzieciom zagadnienie. Podczas zajęć dzieci musiały zaprogramować robota tak, aby dotarł do kopert, w których znajdowały się różne sportowe zadania.
Na lekcji fizyki w klasie VIII wykorzystano również oporniki oraz diody led podczas realizacji lekcji omawiającej prawo Ohma.
Mikrofon kierunkowy był wykorzystywany podczas różnych uroczystości szkolnych, a aparat fotograficzny do ich utrwalania.
Lekcje z wykorzystaniem sprzętu z programu „Laboratoria Przyszłości” cieszą się dużym zainteresowaniem wśród naszych uczniów, ponieważ łączą w sobie nowoczesne technologie z praktycznym podejściem do nauki. Uczniowie mają możliwość samodzielnego eksperymentowania, rozwijania umiejętności technicznych oraz kreatywnego rozwiązywania problemów.